나의 작업, 나의 전시

권의철(權義鐵)의 단색화(Dansaekhwa)... 장서윤 기자, 月刊 美術世界 2017. 4. 6.

kwonec 2017. 4. 6. 22:52




 권의철(權義鐵)의

  단색화(Dansaekhwa)

         그의 ‘히스토리’를 만들다


          글: 장서윤 기자(月刊 美術世界)

        History-1607,  53.0㎝/53.0cm     mixed media  2016


    단색조의 평면에 암각화와 같은 문자를

 새겨넣는 작업 -〈히스토리(history) 시리즈

로 잘 알려진 권의철 작가의 25번째 개인전이

 3월 31일부터 4월 30일까지 영등포 갤러리

에서 펼쳐진다.




     


권의철 작가의 〈히스토리〉작업은 외관상

 단색조를 띠고 있다는 점에서 종종 한국의

단색화 장르로 분류되곤 했다. 그가 작품의

소재로 삼고있는 것은 비석과 같은 유적에

새긴 문자와 문양이지만,  비구상적인 단색

화로 구현된 작품이  일반적으로 단색화라

칭해지는 작품들과 유사한 측면을 지니고

있기 때문이다. 하지만 여기서 간과하지 말

아야 할 것이 있다.





색조의 단순함은 그가 반복적으로, 혹은 구

도적인 자세로 마치 기도하듯 한 자 한 자

새겨가는 문자를 더욱  돋보이게 하기 위한

일종의 ‘배경’으로 기능하기 때문이다. 실로

 더 많은 것들을 이야기해야 하는 작품에 ‘단

색화’라는 하나의 개념을 두름으로써 그 가능

성들이 차단되는 것이 사실이다.

그래서 그가 2세대 단색화 작가라고 불리더

라도, 그것이 그의 전부인 것처럼 판단하는

 것은 그의 작품이 지닌 의미를 더 다양하고

 유의미하게 발전시켜나가는 데 있어 극복해

야 할 과제이기도 할 테다.


                                       History-1412,  53.0㎝/53.0cm  mixed

                                                   media  2014

그렇다면, 단색화 분류에서 탈피해 권의철

 작가의 이야기부터 시작해 보자.

그는 홍익대학교 동양화과를 졸업하고 19

74년 제23회 대한민국미술전람회(이하 국전)

특선 작가로 데뷔, 이후 1984년까지 일곱 

번이나 입선한 한국의 대표적인 국전 작가라

 할 수 있다. 즉, 그의 시작은 한국화를 본질

로 두고 기본 뼈대로 삼아 예술가로서 새로운

 실험을 지속해왔던 것이다.

그리고 또 하나 중요한 사실은 그의 관심이

 ‘한국적 추상’에  오랜 시간 머물러 있다는

 점이다.






 권의철 작가는 1976년 한국화 추상그룹인

‘현대차원전’에 참여하 전통적인 방식에서

과감

히 탈피하여 현대적으로 계승하려는 노력을

지속해 왔다.

그래서 탄생하게 된 것이 바로 입체추상.

물론 입체추상은 결코 새로운 것은 아니다.

하지만 한국화의 특징 중 하나가 평면성이라

는 점, 그리고 수묵의 번짐과 필묵의 변주라

는 점에서 두터운 질감과 형태감이 드러나는

 입체추상은 확실히 전통적인 한국화와는 

다른 것이었다.



작품의 모티브로 삼고 있는 오래된 비석과 그

돌에 새겨진 글자와 문양 또한 그가 추구해온

 형식의 연장선상에 놓여 있다.

마치 비석의 표면과 같은 까끌함, 그 단단한

 돌을 뚫고 나온 알 수 없는 글씨들의 흔적.

작품의 형식과 내용이 일치하는 건 작가가 오

랫동안 고민한 결과이다.

비석 위의 흔적처럼, 권의철 작가의 작품도

예술가로 살아온 작가의 흔적이리라.


“어린 시절 절에서 느꼈던 불상과 비석의 오묘

한 흔적과 자국들을 새긴 겁니다. 무슨 뜻이나,

 무슨 글을 쓴 건 아닙니다.

”(NEWSIS, 2016.12.9. 박현주 기자 인터뷰)

 중학생 시절, 학교 수업이 끝나면 늘 절에 가

서 주위를 둘러보곤 했던 작가의 눈에 들어온

 것이 바로 석탑이나  비석이었다.



     



 그리고 돌에 새겨진 글자, 아니 보다 정확히

말해 ‘흔적’들에 이끌린 작가의 마음에도 그

흔적이 새겨졌다. 〈히스토리〉 연작은 그렇게

 탄생된 작업이다.

그리고 그 글자가 무엇을 의미하는지 모르는

것 처럼, 작가 또한 계속해서 화폭을 채우고,

지우고, 덮어쓰는 행위를 반복했다. 철저히

노동집약적인 작업이기에, 그래서 그의 작품

은 단색화의 정신성으로만 환원될 수 없다.

 “수없이 시도한 붓질로 겹침과 중첩이 반복

되는 바탕에 누군가의 염원을 기원하듯 써내

려간 글씨와 조형물”(NEWSIS, 2016.12.9.)

이라는 그의 말처럼 말이다.

마치 억겁의 시간을 버티고 견뎌낸 비석처럼,

 권의철 작가의 작품은 우리 정신사의 견실한

주춧돌이 되고자 하는 것일지도 모른다.



그리고 그 조형세계를 위해 작가는 끊임없이

 고뇌하면서 작업을 이어가고 있는 것일 테다.

그 시간과 노력을 단지 단색화라는 이름으로

 한정 짓지 않고자 함은 최소한 필자가 가질

 수 있는 권의철 작가에 대한 예(禮)이다.



 이번 영등포 갤러리에서 전시된 〈히스토리〉

 작품을 통해, 이제 작가가 만들어나가는 ‘히스

토리’를 감상해보기를 바란다.

 단색화와는 또 다른 감명을 선사해 줄 것이다.


                             月刊 美術世界 4월호








 

Dansaekhwa of Eui-chul Kwon

- flatness & repeatability -

權義鐵의 단색화

Hyoseon Kim

(Independent Curator)

The Dansaekhwa of Eui-chul kwon is clean and transparent as his appearance. And we face his beautiful painting.

He is the 2nd generation of Dansaekhwa artist, he makes his painting with print and letter of remains ston. Dansaekhwa is the tendency of Korea, from 70’s to early 80’s. It emphasizes the flatness of canvas. So we can compare it with western minimalism, but minimalism is the products of rationalism, and Danssekhwa is the products of spiritualism. It is based on the oriental view of nature, to return to the nature. So the Dansaekhwa of Euichul Kwon also is dyed by sooirituality.

As it, the Korean Dansaekhwa is similar to the western minimalism by influence of form, but the substance is different each other. The western minimalism is analytic and systematic, but Korean Dansaekhwa is intuitive and transcendental, so it’s spiritual world is based on the oriental view of nature, to return to the nature. It is Dansaekhwa from late 70’s to early 80’s that the stream of oriental conciousness is appeared well. So Dansaekhwa is the first tendency not to go back and to connect with Korean traditional esprit.

The first character of Kwon’s painting is the “flatness”. In his painting, the meaning of “flatness’ is not ”to actualize of thing’a illusion“, but ”to show the conceptual method“. The first character of modernism is the denial about the traditional art, the escape of the illusion of painting and abstraction. In Kwon’s Dansaekhwa, the painting ”flatness“ is about the self regulation, and self reduction of modernism.

The second character of Kown’s painting is the “repeatability”. He arranges the certain shape of a canvas repeatedly, it leads the canvas to all-over composition. It is 20th century that accept the repeatability method in the pure painting. He approaches to the stage of meditation by repetitive action of his body. It is the example to show the non-materialization of material by the interaction of material and action. Here, he border beween material and non-material removed. Namely the unity of object and subject is emblematic of the untied world. It is the similarity and deference with minimalism.

Kwon’s Dansaekhwa is meaningful because he seek the clean and transparent spiritual world. He is the junior, 2nd generation artist to follow the first generation of Dansaekhwa. So in the world of art, his role and state is so high. Now let’s leave to the far-beyond world to be led by him. And let’s gain the calmness and peace of mind at there by him.


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Artist’s Note

權義鐵의 작가노트

Dreaming the ideal world not to exist...

From the historical moment...

I find the motive at the historical things to be became in wind and frost by old dates. My sense of beauty is from the only my thinking area, it is by my space of private ownership. It dreams th world of thinking of Eui-chul Kwon.

I create the new beauty of shape, in the process of my painting, sometimes it is by unexpected mistake. Overlapping through the extension of idea, deforms of original composition, and I finished my paintings by message of only my plastic language.

March 31st, 2017

Eui-chul Kwon

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      권의철(權義鐵)

                      Kwon, Eui-Chul


  -1  홍익대학교 미술대학 동양화과 졸업,

  -2  개인전 24회-정부 서울청사 갤러리, 예술의 전당,

       서울갤러리,

  -3   국전 제23회~ 30회. 단색화로 7회 입,특선

  -4   Asia Biennale, Asia 현대작가전(tokyo),

  -5   서울신문 동서양화 정예작가전,

  -6   France 4countries art fair,

  -7   MANIF전, 한국중진작가전,

  -8   국전작가회 회원전,

  -9    한중중진작가전, 

 -10  대한민국미술대전 심사 및 운영위원을 역임,

 -11  대한민국미술대전 초대작가, 한국미협자문의원

 -12  국전작가회 사무총장,

 -13  인천 국제여성비엔날레 자문위원.


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  Kwon, Eui-Chul


 -1  graduated from the department of oriental painting,

      college of fine arts, Hongik University.

 -2  24 private exhibitions including Government Com-

      plex Seoul Gallery, Seoul Arts Center, Seoul Gallery,

 -3   selected or specially selected seven times in mono-

       chromatic painting sector in the 23rd to 30th National

       Art Exhibition

 -4   participated multiple times in Asia Biennale, Asian

      Contemporary Artists Exhibition (tokyo),

 -5   Seoul Shinmun Elite Artists Exhibition(Western and

       Oriental Painting sector),

 -6   France & 4 countries art fair,

 -7   MANIF(Manifestation d’art Nouveau International et

        Forum),

 -8   Korean Veteran Artists Exhibition,

 -9   Korea-China Veteran Artists Exhibition

-10   National Art Exhibition Member Artists Exhibition.

-11   member of the reviewing and operating committee in

        the National Art Exhibition of the Republic of Korea.

        now working as invited artist in the National Art

        Exhibition of the  Republic of Korea,

-12   Secretary General in National Art Exhibition Artists

        Association  

-13   as advisory committee in Incheon  International

        Women Artists Biennale.